De schoonmaak: hoe regelt u dat met uw VvE?

De schoonmaak: hoe regelt u dat met uw VvE?
10 oktober 2022 parelbeheer

Eén van de meest praktische taken van de VvE is het verzorgen van de schoonmaak van de gezamenlijke ruimtes, zoals de trappenhuizen en de portieken.

Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Geregeld hebben VvE-leden allemaal andere verwachtingen bij de schoonmaaktaken en het budget dat hierbij past. Ook mogen de periodieke klussen niet vergeten worden. Wat valt er allemaal onder de taken van de VvE? Kunt u de schoonmaak beter zelf oppakken of uitbesteden? En hoe vindt u het bedrijf dat bij uw situatie past? Daar gaan wij op in in deze blog.

Welke taken zijn de verantwoordelijkheid van de VvE?

Eerst is het zaak om goed op een rijtje te hebben wat precies de verantwoordelijkheden zijn van de VvE en van de individuele leden. Niets zo vervelend als een miscommunicatie over de schoonmaakverwachtingen. 

De VvE is verantwoordelijk voor de schoonmaak van alle gezamenlijke onderdelen, zoals:

  • Het trappenhuis
  • De lift
  • Het dak
  • De gevels
  • De portieken en hallen
  • De buitenramen

De individuele leden zijn verantwoordelijk voor de schoonmaak van de ruimtes die zij bezitten volgens de splitsingsakte. Hieronder valt de eigen woning, maar dus ook de bergruimte. Ook het schoonhouden van de binnenkant van hun ramen valt onder de verantwoordelijkheid van de leden zelf. Het lappen van de buitenramen wordt wel door de VvE geregeld.

Zelf schoonmaken of uitbesteden?

De gedeelde ruimtes die intensief gebruikt worden, zoals het trappenhuis, de lift en de portieken, zullen geregeld schoongemaakt moeten worden. In theorie is het natuurlijk mogelijk om deze schoonmaak zelf onderling te regelen. In de praktijk is het gebruikelijk dat de schoonmaak uitbesteed wordt aan een schoonmaakbedrijf.

Welke keuze bij jullie VvE past, is afhankelijk van de behoeften van de leden. Als iedereen het erover eens is dat ze liever zelf de handen uit de mouwen steken dan geld steken in schoonmakers, kan dit een prima optie zijn. 

Het is uiteraard wel belangrijk dat iedereen bereid is om bij te dragen en dat er duidelijke afspraken vastgelegd worden. Welke taken pakt wie op en wanneer? Evalueer deze werkwijze bij de volgende VvE-vergadering. Als iedereen tevreden is, dan is dit een goede optie voor de lange termijn.

In de meeste gevallen kiezen VvE’s toch voor uitbesteding en de ontzorging die dit biedt. Vaak wordt een wekelijkse of tweewekelijkse schoonmaak van de gezamenlijke ruimten op prijs gesteld. Dan is het van belang om een geschikt schoonmaakbedrijf uit te zoeken. Waar moet u als VvE op letten bij deze keuze?

  • Mond-tot-mond reclame werkt vaak het beste. Benader kennissen in de buurt die VvE-lid zijn en vraag naar hun ervaringen
  • Benader enkele schoonmaakbedrijven in de buurt en vraag goed door. Hebben zij voldoende capaciteit, ook als de vaste schoonmaak eens uitvalt? Kunnen zij u zelf enkele klantreferenties geven?
  • Kies voor een bedrijf met een OSB-keurmerk, het keurmerk van kwaliteit voor de schoonmaakbranche
  • Vraag een offerte op en controleer of de uurlonen van de medewerkers voldoen aan de CAO-eisen van de branche

Heeft u een geschikt bedrijf gevonden met een offerte die binnen het budget past? Dan is het belangrijk om heldere werkafspraken vast te leggen met het bedrijf. Onderwerpen waar u aan kunt denken, zijn:

  • Is er een vast aanspreekpunt? 
  • Hoe zit het met het sleutelbeheer? 
  • Komen altijd dezelfde schoonmakers? 
  • Wat zijn de afspraken bij ziekteverlof, regelt het bedrijf dan vervanging? 
  • Welke taken vallen precies onder hun takenpakket? 

Sommige VvE’s stellen het op prijs dat schoonmakers ook verstoringen melden aan de huismeester, zoals defecte lampen en lekkages. Deze verwachtingen moeten uiteraard wel duidelijk gecommuniceerd worden.

Vergeet de grote klussen niet

Een appartement- of wooncomplex kent altijd grote(re) schoonmaakklussen die periodiek zullen terugkeren. Ook hier is de VvE verantwoordelijk voor. Zorg ervoor dat er een planning is voor in ieder geval de volgende taken:

  • Glazenwassen
  • Gevelreiniging
  • Dakreiniging
  • (Indien relevant) reiniging van parkeergarages

Zit u met vragen over de onderhoudsverplichtingen van uw VvE? Neem dan contact op met een VvE expert.