VvE en de belastingaangifte: wat zijn uw verplichtingen?

VvE en de belastingaangifte: wat zijn uw verplichtingen?
16 januari 2019 Jan Willem Hens

Heeft u een eigen woning en bent u lid van de VvE? Dan heeft dat invloed op uw belastingaangifte. Maar hoe zit dit precies en waar moet u op letten?

Daar gaan wij in deze blog op in.

Invloed eigenwoningbezit op aangifte Belastingdienst

Wanneer u een eigen woning bezit, krijgt u sowieso met de fiscus te maken.

Onder andere voor:

  • Renteaftrek. Echter alleen als u een annuïtaire hypotheek heeft met een looptijd van maximaal 30 jaar
  • Huurwaardeforfait
  • De zogenaamde Wet Hillen als u geen hypotheekschuld heeft.

Meer en uitgebreide informatie hierover vindt u bij de Belastingdienst. 

Welke invloed heeft mijn VvE-lidmaatschap op mijn belastingaangifte?

Niet alleen in Box 1 speelt de eigen woning een rol, maar ook in Box 3. Daar moet u namelijk uw aandeel in het reservefonds opgeven binnen Box 3. Een voorbeeld: als het u toe te rekenen aandeel in het reservefonds € 10.000 is, betaalt u hierover vermogensbelasting. Tenzij u een monumentaal pand heeft.

Waar moet ik nog meer rekening mee houden?

Naast aftrekposten voor de inkomstenbelasting zijn er veel subsidiemogelijkheden voor de eigen woning. Zeker als het een monumentaal pand betreft. 

Bij verkoop kunt u bijvoorbeeld subsidie krijgen voor:

  • Notariskosten
  • Kosten voor inschrijving kadaster
  • Provisie voor het afsluiten van een hypotheek
  • Kosten aanvraag Nationale Hypotheekgarantie

Naast aftrekposten zijn er ook vele subsidiemogelijkheden voor energiebesparende maatregelen. Zoals:

  • Dak- en spouwmuurisolatie
  • Slimme meters
  • Duurzame warmte
  • HR ++ glas

Heeft u vragen over de belastingaangifte en de VvE? Dan kunt u terecht bij Parel Beheer.