Overdracht appartementsrecht: wat is de rol van de VvE?

Overdracht appartementsrecht: wat is de rol van de VvE?
17 juli 2019 Jan Willem Hens

Wanneer u een appartement koopt, komt er van alles op u af. Een van deze zaken is de overdracht van het appartementsrecht. 

Een intimiderend proces, zeker voor de starter op de huizenmarkt, omdat u met zoveel verschillende instanties te maken krijgt. Geen zorgen, deze blog loodst u langs alle obstakels.

Appartementsoverdracht: hoe werkt het precies?

Heeft u een appartement gekocht? Dan heeft u eigenlijk geen woning gekocht, maar een aandeel in de VvE. Dit aandeel geeft u het recht om er te wonen. 

Een notaris speelt een belangrijke rol bij de overdracht van een appartementsrecht. 

Hij of zij is wettelijk verplicht om bepaalde gegevens op te vragen bij de VvE. De beheerder van de VvE moet deze gegevens aanleveren, die vervolgens aan de leveringsakte worden gehecht. 

Enkele voorbeelden van gegevens die de notaris vraagt, zijn:

  • de maandelijkse servicekosten
  • eventuele schulden van de verkoper bij de VvE
  • het aandeel van de koper in het reservefonds (waarover geen overdrachtsbelasting betaald wordt)
  • de toe- en uittredingskosten bij de overdracht van het appartementsrecht.

De notaris zorgt ervoor dat u alle relevante informatie krijgt over de VvE en dat eventuele VvE-schulden van de verkoper worden vereffend. Zo kunt u met een schone lei aan uw VvE-lidmaatschap starten.

Moet de VvE toestemming geven voor de overdracht van het appartementsrecht?

Of de VvE toestemming moet geven, hangt af van wat er in de splitsingsakte en het bijbehorende modelreglement staat. 

De notaris onderzoekt of er toestemming nodig is. In de meeste gevallen is toestemming niet nodig. 

Soms kan er wel een voorkeursrecht zijn voor aangewezen partijen, wat betekent dat het registergoed eerst aan de overige leden van de VvE moet worden aangeboden voordat het verkocht kan worden.

Kortom, er komt heel wat kijken bij de overdracht van een appartementsrecht en het is belangrijk om goed op de hoogte te zijn van de regels en procedures. Een notaris kan u hierbij helpen en zorgt ervoor dat alles volgens de wettelijke voorschriften verloopt.

Heeft u verder nog vragen? Parel Beheer staat voor u klaar.