Last van huiszwam? Is uw VvE verantwoordelijk?

Last van huiszwam? Is uw VvE verantwoordelijk?
17 augustus 2020 Jan Willem Hens

Woont u in Amsterdam? Dan is de kans aanzienlijk dat u met huiszwam te maken krijgt.

Het kan een ramp zijn voor uw woongenot en de waarde van uw huis. Hoe komt u er weer vanaf? En is uw VvE verantwoordelijk voor de kosten wanneer u in een appartementsgebouw woont? Daar gaan wij in deze blog dieper op in.

Huiszwam: wat is het precies?

In Amsterdam komt huiszwam vaak voor in de kruipruimtes van huizen. Huiszwam is het natuurlijke rottingsproces van de houten balken die zich in de kruipruimtes bevinden. 

Een agressieve soort is de bruinrot veroorzakende schimmel die het hout aantast en een ernstige verzwakking van de houtstructuur veroorzaakt. Uiteindelijk gaat de draagkracht verloren. 

Hoe komt u weer van huiszwam af?

De enige oplossing is om de aangetaste balken volledig te verwijderen en te vernieuwen. Dit is een kostbaar proces en kan snel tussen de € 15.000 en € 20.000 kosten. Bovendien moeten de bewoners het huis verlaten, wat meestal zo’n zes weken duurt.

Als u huiszwam constateert in een van de kruipruimtes, vergeet dan niet ook de kruipruimtes van de aanpalende gebouwen te controleren. Om deze houtrot aan te pakken, moet u alle aangetaste balken volledig verwijderen en vernieuwen, zorgen voor voldoende ventilatie en eventueel de bodem isoleren. 

Er zijn gespecialiseerde bedrijven die deze werkzaamheden uitvoeren. Laat u goed informeren over de manier van aanpak en let op de garantie. Als Vereniging van Eigenaars krijgt u bijna altijd 5 jaar garantie, dus voer voor het einde van de garantietermijn een (her)inspectie uit om kosten te besparen. Veel VvE’s vergeten om dit te doen.

Huiszwambestrijding: wat is de rol van de VvE?

De Vereniging van Eigenaars is bijna altijd verantwoordelijk voor de sanering van huiszwam. 

Als er twijfels zijn, lees dan de splitsingsakte goed door en het bijbehorende modelreglement. De VvE moet in de meeste gevallen de kosten voor haar rekening nemen. 

Let wel op, want het gaat niet alleen om de kosten van de daadwerkelijke werkzaamheden, maar ook om de bijbehorende kosten. Denk hierbij aan de verhuiskosten van de bewoners, opslagkosten van de huisraad en het vervangen van de vloer die verwijderd moest worden om de balken te kunnen vernieuwen. 

Al met al kan de kostenpost flink oplopen. De VvE heeft echter geen keus, omdat zij verantwoordelijk is voor het onderhoud van het gebouw.

Heeft u huiszwam en vragen over de rol van de VvE? Parel Beheer staat voor u klaar.