Servicekosten bij een VvE
Als lid van een Vereniging van Eigenaars (VvE) ben je verplicht om elke maand servicekosten te betalen. Deze servicekosten worden door de VvE gebruikt voor alle uitgaven die te maken hebben met het appartementencomplex, zoals de opstalverzekering en de elektra voor het trappenhuis, maar ook voor onderhoud en reserveringen voor groot onderhoud.
In de meeste gevallen moeten de servicekosten van de VvE vooraf worden betaald, dus voor of op de eerste van de maand. Dit is meestal opgenomen in de splitsingsacte en het modelreglement. Als je niet op tijd betaalt, kan de VvE overgaan tot incasso van de servicekosten.
Voorwaarden voor incasso van servicekosten VvE
Er zijn voorwaarden verbonden aan het inschakelen van een incassobureau. Meer informatie hierover is te vinden bij de Consumentenbond. Bij de incasso van servicekosten heb je toestemming van de VvE nodig. Dit kan op twee manieren.
Ten eerste kan het in de splitsingsakte staan, waarin staat wanneer er betaald moet zijn en wat de VvE-beheerder mag doen als een lid achterblijft met betalingen.
Ten tweede kan de incassoprocedure worden vastgelegd tijdens de jaarlijkse VvE-vergadering.
Het is belangrijk om dit elk jaar vast te stellen tijdens de vergadering.
Overdracht appartementsrecht
Wat als een lid weigert te betalen, zelfs na het doorlopen van de incassoprocedure? Dan is er één troost: als dit lid zijn of haar appartementsrecht verkoopt, moeten alle schulden aan de VvE zijn voldaan. De notaris is verplicht om dit aan de VvE-beheerder te vragen bij overdracht.
Als er schulden zijn, worden deze verrekend bij de verkoop. Met een beetje geluk krijgt de VvE dus altijd de servicekosten, ook als een lid een serieuze betaalachterstand heeft.
Op zoek naar professioneel advies over incassering van de servicekosten van uw VvE? Klop dan aan bij een ervaren VvE-beheerder. Meer weten? Neem dan snel contact op.